Fantastiska böcker-julkalender, LUCKA 18

Jag har sett fram emot att ha med Gunnar Ekelöfs fullkomligt magiska diktsamling sent på jorden i den här julkalendern. Och nu när jag faktiskt har det så blir jag stum, vet inte riktigt hur jag ska formulera eller egentligen vad jag ska skriva.

Om man bortser från den rent litteraturhistoriska betydelse som den här diktsamlingen (och i synnerhet författarskapet) har haft, så är den otroligt läsvärd. Läs den som en explosion i magen, sträckläs den eller avnjut en dikt i taget som en lyxig liten pralin. Inspireras, härma, förundras för fan. Det är han värd, Gunnar. Själv har jag använt frasen ”det är sent på jorden” i en av mina dikter som en hyllning till just honom, och för att jag tycker meningen är så stark.

Imorgon dyker förresten hela tre recensioner upp här på Ord och inga visor och förhoppningsvis en julkalenderlucka också…

Detta inlägg publicerades i Författare att älska, Julkalender 2011 och märktes . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fantastiska böcker-julkalender, LUCKA 18

  1. bokstävlarna skriver:

    Ännu en fantastisk bok jag inte kan annat än att hålla med om! /*hon som tog sitt bloggnamn från en dikt i just denna samling* 😀

Lämna en kommentar