Kära hjärtanes: De allra bästa böckerna jag läste under 2012

skc3a4rmavbild-2012-11-15-kl-21-15-07 cimg4309
LinaWolff skc3a4rmavbild-2012-11-15-kl-20-57-11
Några av de bästa böckerna jag läste under 2012.

Här kommer den! Bästalistan. De 17 allra bästa böckerna jag läste förra året (här är alla böcker jag läste samlade). Som jag har filat och filat. Jag kör utan inbördes ordning, som vanligt, och ett gäng bubblare längst ner. Jag har inte skrivit om alla böckerna än, men det kommer under den närmaste tiden. Den som föredrar att bli varnad framför tipsad kan kolla in på sämstalistan istället. De här var de bästa böckerna jag läste 2011, de här 2010, de här 2009. Klicka på respektive titel för att läsa längre om den boken. De som inte har någon klickbar länk har jag helt enkelt inte hunnit blogga om än.

En farlig flickas dagbok av Djuna Barnes. Den första boken jag läste 2012 och en av de bästa! Så sjukt snygga formuleringar, finurliga berättelser och intressanta noveller.

Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg. Som jag tidigare varnat för har jag svårt att vara objektiv när det kommer till min mesta favoritförfattare. Men de här pjäserna är så himlahimla bra och jag har dessutom sett två av dem som teateruppsättningar (missade Solanas-pjäsen, BU).

Bret Easton Ellis och de andra hundarna av Lina Wolff. En magisk bok. Texten jag skrivit om den får tala för sig själv (klicka på titeln).

Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson. Vilken intressant debut, ett otroligt språk och en stark berättelse som jag ofta tänker på. Om att växa upp i en fattig förort utanför Göteborg och leta efter sig själv bland allt bråte som omger en.

Tolv månader i skugga av Lukas Moodysson. Också Moodysson hör till mina absoluta favoritförfattare och den här boken är en form av dagbok, men stilistiskt stark och intressant. Den gjorde mig sugen på att läsa Anna Achmatova, den ryska poeten, vilket jag nu har gjort.

Om man håller sig i solen av Johanna Ekström. Om att växa upp i den kulturella övre medelklassen med föräldrar som glömmer bort att lära en annat än yta. Så länge ytan är perfekt får man gärna krackelera inombords. Underbart stark berättelse som klättrade djupt in i mina innersta vrår.

Stål av Silvia Avallone. Jag är inte ensam om att hylla den här berättelsen om staden Piombino, om att växa upp, om att åma sig framför fönstret så gubbarna på andra sidan stirrar. För att man tror att man måste.

Lyckliga i alla sina dagar av Nina Björk. En utopisk dröm om hur samhället skulle kunna vara, skarp kritik av vår konsumtionshets och det sjuka i vår värld. SÅ OTROLIGT BRA, jag satt bara och njöt av att någon faktiskt skriver såhär i hopplöshetens tidevarv. Text kommer snart.

Stjärnans ögonblick av Clarice Lispector. Det här är något av en modern klassiker som jag uppfattade som svår första gången jag försökte läsa den. Andra gången gick det bättre, jag föll pladask för den meta-aktiga berättelsen om en kvinna i Rio. Språket är gnistrande.

Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Om en alldeles magisk cirkus som jag skulle vilja befinna mig i några dygn, synd att den bara finns i fiktionen. Men vilken fiktion sedan!

Kupé nr. 6 av Rosa Liksom. En berättelse om en tågresa i Ryssland under Sovjettiden. Aldrig har jag väl upplevt ett kargt och ogästvänligt klimat beskrivas så vackert och intressant att jag vill köpa biljett till transsibiriska järnvägen omedelbums.

Solens gyllene äpplen av Ray Bradbury. Finurliga och fina noveller, dystopier och sagoaktiga berättelser i en salig blandning.

Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf. Det här är nog den hittills bästa boken jag har läst av Lagerlöf, den innehåller liksom alla nödvändiga ingredienser för en underbar läsupplevelse. Gammaldags talspråk, en känsla av saga, starka personskildringar och eviga visdomar som aldrig blir påklistrade eller tillgjorda. Och språket!

All I want for christmas is planekonomi av Sara Granér. Det här är garanterat årets skarpaste, roligaste och snyggaste seriealbum. Jag läste det från pärm till pärm, skrattade och förfasades om vartannat.

Drottning Grågyllen av Moa Martinson. Den här berättelsen utspelas på 1800-talet, när man trodde på vättar och troll som gick i de stora skogarna. Den handlar om den rika mannen som förläst sig på historia och hans krumryggade dotter, den handlar om fattigfolk som jobbar hos de rika och när egna drömmar om att se världen. Jag njöt varje sekund.

Wrestlarna av Viktor Johansson. Om skejtarna, webbcamflickorna, videobloggerskan, cineasterna. Om mamman som tittar på sin döda sons filmer om och om igen, tonårsflickorna som poserar framför webbcamen för högstbjudande, skejtarna som testar alltmer vågade trick för att utmana sina kroppar (och vad händer om man är skejtare och bög? Man blir märkt). Och så vidare. Mer om denna bok senare, den är ett utsnitt ur vår samtid, DEN ÄR HELT UNDERBART BRA.

Min kamp 5 av Karl Ove Knausgård. Det här är den helt klart bästa delen hittills av serien tycker jag. Han pluggar litteraturvetenskap, drömmer om att bli författare (misslyckas), beter sig illa, super, går skrivarskola och lite till.

BUBBLARE: Besatta av Elif Batuman, Fördämning mot Stilla havet av Marguerite Duras, Ensam av August Strindberg, Att föda ett barn av Kristina Sandberg, Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån av Bodil Malmsten, Autonomisk manual av Janne Bergquist, Anteckningar från källarhålet av Fjodor Dostojevskij, Den osynliga handen av Isaac Rosa, Oktober i fattigsverige av Susanna Alakoski.

Detta inlägg publicerades i Författare att älska och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Kära hjärtanes: De allra bästa böckerna jag läste under 2012

  1. Alekzandra skriver:

    Oh, många bra tips! Tack.

  2. Ser fram emot att läsa din recension av Wrestlarna, är ännu inte helt motiverad att ta mig an den. Förhoppningsvis kan jag bli.

    • Ja, den kommer inom en hyfsat snar framtid, jag håller ju på att beta av alla lästa böcker med recensioner här i bloggen nu. Den var helt fantastisk, den boken. Men det har du förstås redan hajat att jag tycker, hehe.

  3. Titti ABC Café skriver:

    Åh, roligt! Nu har fått lite tips. Älskar flera av dina bubblare. Min syster fick All I want for christmas is planekonomi i julklapp av pappa – det var lite lustigt, han köpte det eftersom han tänkte att hon nog skulle gilla det, och så visar det sig att hon länge tänkt köpa just det albumet! Jag läste det när hon var klar och gillade skarpt. Liv Strömkvist är fortfarande min favoritserietecknare, dock, men systern fick flytta ner henne ett snäpp för Sara Granér.

    • Vad kul att du har fått tips, hoppas de faller även dig i smaken. Vilken fin present att få av en pappa. Granér tecknar så fint så hennes bok (har ju bara läst All i want… hittills) är lite som ett konstverk tycker jag. ETC brukar publicera ensidingar av henne och flera har jag rivit ut och satt upp på kylskåpet för att de både är roliga, talande och fina att se på.

      • Titti ABC Café skriver:

        Ja, det tror jag säkert! Haha, ja, det var en väldigt fin present! Jag fick bara ett paket av pappa. Ett paket mararoni & cheese. Jag var övertygad om att han hatade mig. Sedan såg jag att han tejpat fast ett kuvert med pengar på baksidan av paketet. Damn pappa och hans humor! När jag berättade att jag först bara trodde att jag fått lite jänkarsnabbmat skrattade han åt mig och sade ”jag var ju tvungen att maskera kuvertet så att det inte skulle bli för uppenbart vad det var jag gav dig!”

        Jag håller med, hon tecknar härligt. Jag måste läsa mer av henne…

  4. Carro skriver:

    Nej, du är verkligen inte ensam om att gilla Stål tycks det.. Verkar som om jag har missat något. Får väl vika ner mig och skriva upp den på ”Att läsa listan” då (;

  5. Pingback: ”Och nu framlever jag mina dagar här i mitt torftiga krypin, ondgörande mig över det som bara är en usel och fruktlös tröst…” | ord och inga visor

  6. Pingback: Drottning Grågyllen | ord och inga visor

Lämna en kommentar