Fantastiska böcker-julkalender, lucka 9 och 10

I grevens tid (innan det blir den 11 december) kommer här lucka 9 och 10 med två fantastiska böcker.


Sofi Oksanen – Utrensning och Haruki Murakami – Fågeln som vrider upp världen.

Hittills har jag tipsat om åtminstone en aning mindre ”typiska-för-mig-böcker” för att komma med något nytt för trogna läsare. Men de där mer självklara valen, de där som man kan tänka sig att jag ska ha med, måste ju också i viss mån få vara med. Eftersom jag älskar dem. Eftersom de är fantastiska. Det är ju trots allt därför jag tjatar om dem.

Lucka 9: Bakom lucka 9 finns Sofi Oksanens mirakulöst välskrivna roman Utrensning, som jag läste ut på bara ett par dagar eftersom den var omöjlig att sluta läsa. Jag har försökt formulera en följdmening men kommer inte på något. Det får räcka med att romanen är med i den här julkalendern, för den är fantastisk och bör inte stå oläst i någons bokhylla. När jag hade läst den så skrev jag bland annat: ”Och sällan, någon gång då och då, läser man en bok som liksom får ens hjärta att nästan stanna under läsningen. Som gör att man känner sig lite förvirrad när man yrvaket kliver upp från läshörnan för att göra något annat, eftersom man trodde att man befann sig i en helt annan tid och plats. Okej, jag överdriver lite för så inne i läsningen blir jag aldrig (lyckligtvis?). Men Oksanen lyckas få mig bra nära det där total-eskapistiska stadiet.”
Fin kuriosa är också att den som översätter Oksanens böcker till svenska, Janina Orlov, är min handledare gällande Darling River-magisteruppsatsen.

Lucka 10: Bakom lucka 10 finns Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen, som är lite magisk realism-aktig med en japansk twist skulle man kunna säga. Fast å andra sidan brukar väl Murakami beskrivas som en japansk författare som skriver västerländskt. Jag är inte tillräckligt beläst inom japansk litteratur för att kunna uttala mig om det. Men jag vet att jag fastnade som klister i den här romanen.

Detta inlägg publicerades i Julkalender 2011 och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar